2016

16 december- 1 januari 

Medlemmarnas Julutställning

19 november- 11 december

Judith Dekker

World peace/ Inner peace

Stora händelser i världen och i livet kan göra att man ifrågasätter meningen med skapandet. Det kan till och med blockera det kreativa flödet. Judith Dekker har sett detta hos sig själv och hos andra. Hon har haft konstelever vars kreativa process blev avbruten efter 9/11; de kunde bara måla twin towers och eldsvådor. 

Gotland hösten 2015 upplevde hon själv att det var svårt att fortsätta måla som förut. Känslan av maktlöshet som hon hade försökte hon vända till något positivt och hon samlade med en kollega konstmaterial och gick till asylb 
När flyktingströmmen kom till oenden för att erbjuda målarstundar. Deltagandet var överväldigande och uppskattat. Men konfrontationen med människornas känslor var tufft och har påverket henne mycket. Och hon mötte sina begränsningar. Att man inte kan rädda hela världen, och att man inte ska glömma bort att ta hand om sitt eget inre välbefinnande.

Om målningar kunde förbättra världen skulle det inte vara ett problem. Dekker, som även är bildtolkare, vet att själva handlingen av att måla kan användas för att få ur sig känslor, men också för att hela, ändra eller balansera bilden man har av en situation. Om man kan göra det för sig själv kan man också göra det för något större, utanför sig själv? 

Så hon bestämde sig att måla tavlor som räddar världen. En omöjlig uppgift, men värd ett försök.

Målningen för världsfred (akryl på MDF) har haft många ansikten och olika färger. Den har varit i stående format, har haft mörkröda och gröna färger och det har funnits en stor traumaklump på kullen. Allt detta ligger dolt under många lager färg. Till slut har målningen hittat en lättnad, ett högre perspektiv. Men vissa saker är dolda för ögat. Det är inte klart. Är worldpeace på väg? Eller är det bara lugnet i stormens öga?

Medan måleriprocessen pågick kom det starka behovet fram att måla cirklar. Är det ett sätt att balansera de omvälvande kollektiva teman (som visade sig i den stora målningen), med introverta bilder? Inre frid och grubblerier byter av varandra. Zencirklar, glödande bollar och inkapslade inälvor visar både lugn och oro.

Judith Dekker följer intuitionen när hon målar, även om det stundtals tar emot att följa ingivelserna. Det som behöver målas ska målas, även om det kan bli en konfrontation med skuggan. 

www.dekker.se

21 oktober- 13 november

Liisa Kanerva & Kaisu Koivisto

Ultramarin/Bortom havet

Ultramarin / Bortom havet explores underwater currents in nature and in human mind. At Gocart Liisa Kanerva and Kaisu Koivisto exhibit works which are connected with the sea, landscape and traveling. The surroundings in which the artists live and work in is a great source of inspiration for them, regarding both the historical and actual points of view, as well as political aspects.Kanerva and Koivisto use various materials and methods in their works, combining drawing, painting, sculpture and photography into installations. 

Liisa Kanerva is interested in social power structures. She looks into different roles and interrelations between groups as well as individual members of society. She often produces series with works based on the same theme. The characters of her images bear symbolic meanings. They mainly appear as animals or combinations of animal and human features. 
The relationship between the environment and technologies is an ongoing subject of exploration for Kaisu Koivisto. She investigates the intersections of nature and culture and the modes in which mankind harnesses and exploits – or attempts to control – natural phenomena. How do we look at animals and nature? What is nature? How is the impact of technologies visible in the environment?

Liisa Kanerva and Kaisu Koivisto are Helsinki-based multidiscilplinary artists. For further information please see:

www.liisakanerva.blogspot.com
www.kaisukoivisto.com

30 september-16 oktober, vernissage 30 september kl. 15-19

KanslibyrånVänta på ett mirakel
Urval ur Kanslibyråns Aktionsarkiv

Fredag 30 september är det vernissage för utställningen “Vänta på ett
mirakel – Urval ur Kanslibyråns Aktionsarkiv” på Gocart Gallery.

Aktionsarkivet består av 413 aktioner genomförda under en tioårsperiod.
Aktionerna är handlingar som syftar till att bryta upp normativ
förståelse, invanda handlingsmönster och konventionella idéer om vad som
är konstruktivt och socialt accepterbart. Handlingarna har alltid varit
planerade och utspelar sig i en närliggande vardag. Arkivet är ett
politisk ställningstagande, en småskalig kamp mot ett inrutat liv som
utmanas genom försiktiga försök att bryta sig ur vardagens komfortabla
bojor.

På Gocart Gallery presenteras fotodokumentation av ett fyrtiotal aktioner
ur arkivet, både handlingar som är genomförda nyligen i Visby, och från
tidigare år och platser.

Kanslibyrån är en aktivistgrupp och konstnärlig institution som består av
Per-Arne Sträng och John Huntington. Byrån för en kamp i vardagen där
rationalitet, lydnad och effektivitet ifrågasätts på ett både publikt och
personligt plan. Kritiken av invanda normer och konventioner är central i
Kanslibyråns arbete. Byrån försöker att hitta punkter där motstånd är
möjligt. Samhället bygger till stor del på rationalitet, lydnad och
effektivitet och därför vill vi lyfta irrationalitet och trots som viktiga
begrepp att handla efter. Alla handlingar spelar roll, och alla
situationer har subversiv och samhällskritisk potential. Genom att vara
irrationell, gå utanför den gängse logiken, handla på känsla eller infall,
så skapas en osäkerhet hos omgivningen. Denna osäkerhet ger plats för nya
tankar och idéer. Samarbetet inleddes i november 2007 och är pågående.

För mer information om Kanslibyrån se: www.kanslibyran.se

18 september-25 september, vernissage 18 september kl. 13

Westfalenstipendiat Donja Nasseri

2 september-12 september, vernissage 2 september kl. 14-16

Akut Konstpaus.

12 augusti-28 augusti, vernissage 12 augusti kl. 16-19

Brucebostipendiat 2016.

16 juli-7 augusti

Medlemsutställning.

27 maj- 30 juni

Minnen kan inte brinna- Agneta Gazelius.

29 april – 22 maj

Two or more – Marjukka Korhonen.

Det är dammigt i rummet. Någonstans hittar jag en stol som inte är täckt med en vit dammslöja. Då börjar vi prata. Och vi pratar. Och pratar.

Marjukka Korhonen, som sitter mitt emot mig, är en finsk konstnär. Hens intresse mot konst väcktes redan i tonåldern – efter att ha släppt tanken att bli en modedesigner, riktade hen sitt intresse mot måleri och till slut mot skulptur. 

Mänskligheten är ett övergripande tema som har följt hen under alla åren. Hens verk handlar alltid om mänsklighet – även om teknikerna har varierat. Mänskligheten är något vi återkommer till hela tiden även i vår diskussion. Varför vill vi stoppa allting i separata fack och använda oss av strikta kategorier? Är det inte mänskligt med ofullkomligheten? Våra funderingar tar inte slut: kan någonting fragilt vara starkt? Kan hårt vara mjukt? Kan det finnas en gnutta mänsklighet i en skulptur? Någonting är alltid ur balans, även om vi strävar mot tydlighet.

Under två timmar diskuterar vi om allt – om hur man med åldern har lärt sig att närvaron är viktigare än en felfri teknik. Om hur man kan leva med huvuden i molnen, på ideérnas värld, eller vara starkt knuten till den existerande vardagsverkligheten. Vi delar erfarenheter av kulturer vi någon gång levt i, harmar över människor som harmar över saker. Korhonen berättar om sitt tidigare projekt där hen arbetade med berättelser av människor som inte tog lyxbåten till det perfekta livet utan hamnade i en gummibåt mot trubbel. I drömmarna kan allting verka klart, men livet kan ta oförvantade svängar.

Klockan slår tolv och det är dags att gå. 

Maija Kasvinen
Curator

mer info: marjukkakorhonen.net

1 april – 24 april

Fågelväsen från skogen – CM Lundberg.

CM Lundberg målar surrealistiska akvareller.Gåtor, metafysiska anekdoter och galen kärlek sida vid sida genererar en bildvärld där djuren och växterna, skogen och staden, det händelselösa och det dramatiska visar sig på den mentala teatern.

15 april kl 19

HYPERLIGHT och Lars Åkerlund / Eryck Abecassis gör besök från Tonsättarcentrum

Två programpunkter HYPERLIGHT och Lars Åkerlund / Eryck Abecassis.

HYPERLIGHT undersöker spatialitet, tid och transformation i relation till inre och yttre klingande världar. Musiken strömmar fram från emotionella sfärer, drömlikt i långsamt utvecklande skikt och vävar, oscillerar mellan det elektroniska och det akustiska genom kombinationer av syntes och multiprocessade fältinspelningar.
HYPERLIGHT är uppvuxen i Luleå, baserad i Stockholm och är en aktiv del av konstmusikscenen Fylkingen.

Lars Åkerlund / Eryck Abecassis

Vi arbetade under mars månad 2016 i Paris med ett stycke för två synthesizers – Dark Energy – som grund. Vi arbetade med olika metoder att förutbestämma och notera instabila oscillatorer. Med dessa som grundljudkälla utvidgades klangen med att styra parametrar i realtid med olika medel. Stycket uruppfördes på Dètail i Paris den 24 mars.

5 mars kl 12-16

Animation för sportlovslediga

Vill du göra film?
Gratis animations workshop för barn och unga.

29 januari – 21februari

I förfäders fotspår

Utställning visar Visby idag och för drygt 200 år sedan med i princip samma ruiner och med tiggare på gatorna. Vackra bilder av sköna motiv men med armod vi inte vill behöva se i framtiden. Genom installation och måleri länkar Jakob Anckarsvärd sin egen släkts historia med Visbys. Som vanligt med konsthistoriska och politiska referenser.

Utställningen I förfäders fotspår syftar både till konstnären Jakob Anckarsvärd och Romerna i Visby som återfinns på Gotland. Naturligtvis är dagens romer inte i släkt med de som fanns i staden för två hundra år sedan. Liksom den priviligerade Michael Anckarsvärd dokumenterar Jakob Anckarsvärd ruinerna och likt ett tidsdokument skildrar de som rör sig kring ringmur och kloster idag. Likheterna stilistiskt är inte många men annars finns det flera beröringspunkter. Jakob Anckarsvärds målningar av Visbys ruiner är utförda i början av 2016, med en ödslighet och kyla som kanske inte avspeglar just Gotlands förhållningssätt mot romer idag men säkert säger de mer om Sverige idag.

Jakob Anckarsvärd skildrar ofta samtida händelser och nyhetsmedier i en föreställande, lätt expressionistisk stil. Han är utbildad i Stockholm och Glasgow och har ställt ut flitigt både i Sverige och internationellt. Ett av hans mer politiska tema skildrade flyktingbåtar på medelhavet och visades på flera ställen under 2012-2013. Anckarsvärd undersöker gärna nyheter som av olika anledningar inte når Sverige eller (enligt honom) inte får den uppmärksamhet den förtjänar.

Anckarsvärd är även skribent (Konstperspektiv, Konsten mm), pedagog, musiker och sänder podcasten Konstliv från Konstnärshuset i Stockholm. Han är aktuell med en rad utställningar runt Sverige 2016, bland annat i Kalmar i maj. Mer info finns på www.gocartgallery.se och www.jakobanckarsvard.com. E-mail: info@gocartgallery.se info@jakobanckarsvard.com 

15 -17 januari 

GOTLANDS KONSTSKOLA 

presentation av skulptur- och målerikurs

Gotlands Konstskola har glädjen att för första gången göra en offentlig utställning på 
Gocart Gallery. Utställningen presenterar verk från höstterminens skulpturkurs för 
Grundutbildningen (årskurs 1) och målerikursen för Projektkonstutbildningen (årskurs 2).

I skulpturkursen har det övergripande temat varit ”Möjliga och omöjliga material” i vilken 
de studerande har undersökt en rad olika material och dess möjligheter till konstnärligt och 3-dimensionellt skapande. Målerikursens titel var ”Tidsrum-rumstid”. Kursen har belyst komposition och formlära från renässansen till våra dagar. De studerande har fått förhålla sig individuellt till temat utifrån ett personligt perspektiv.

I relation till den nyss avslutade utställningen på Almedalsbiblioteket, som innehöll en tematisk uppgift med titeln ”Bok och text”, speglar den kommande utställningen på Gocart Gallery två vanliga delkurser på skolan under höstterminen. Vi lärare tycker att det är viktigt att offentligt redovisa vad som pågår i undervisningen på skolan. De båda utställningarnas olika karaktärer, från Almedalsbibliotekets mer stökiga atmosfär till Gocart Gallerys traditionellt vita utställningsrum, ger dessutom våra studerande inblick, övning och kunskap 
i utställningsteknik och miljö inför vårutställningen på Konstmuseet samt framtida yrkesutövande.

Gotlands Konstskola består av två ettåriga och eftergymnasiala utbildningar, Grund-utbildning och Projektkonstutbildning, vilka båda syftar till fortsatta studier på en konstnärligt inriktad högskola. Grundutbildningen ger de studerande vägledning och kunskap inom olika konstnärliga uttryckssätt. Projektkonstutbildningen är ett påbyggnadsår som ger de studerande möjlighet att fördjupa sig i teknik eller ämne som de personligen finner intressant. Tidigare studerande finns idag bland annat på Konstakademierna i Helsingfors, Oslo och Amsterdam, Kungliga Konsthögskolan och Konstfack i Stockholm, Arkitekthögskolan i Lund och Köpenhamn samt Glasgow School of Art i Skottland.

Ansvariga för skulptur- och målerikurserna var Dan Lindström och Torbjörn Limé.

www.gotlandskonstskola.se